مقالات آموزشی

ایجاد طرح های مرمر و چرم با تکنیک های پتینه

با ترکیب رنگ های اکریلیک فلورانس، مانند :

رنگ آبی کبالت، رنگ اخرایی، رنگ طلایی و…، و پتینه کردن سطوح چوبی، سرامیکی و فلزی، بافت های متفاوتی مانند : طرح مرمر یا طرح چرمی ایجاد کنید. در این مقاله چند روش، ایجاد بافت های متفاوت روی سطوح چوبی با رنگ های آکریلیک فلورانس را توضیح می دهیم.

طرح ابر و باد (مخلوط چند رنگ)

روش کار :

• سطح چوبی را به خوبی سمباده کشیده.
• برای زیر سازی از پرایمر اکریلیک فلورانس استفاده کرده و کل سطح کار را پوشش می دهید.
• پس از خشک شدن پرایمر، رنگ زمینه را نخودی کرده (روش تهیه رنگ نخودی در مقاله جدول ترکیب رنگ های فلورانس آمده است) سپس پنبه را به سه رنگ آکریلیک اخرایی، رنگ آکریلیک قرمز اکسید شده و رنگ اکریلیک سياه آغشته کرده و در جاهای مختلف کار می زنیم. سپس پنبه تمیزی را به آب آغشته کرده و روی سه رنگ می زنیم. با این کار رنگ ها در آب حل شده و در داخل هم نفوذ كرده وسطح را پوشش مي دهند همين در هم رفتگي رنگها باعث زيبايي كار مي شود.

طرح سنگ مرمر

روش کار

• سطح چوبی را به خوبی سمباده کشیده.
• برای زیر سازی از پرایمر اکریلیک فلورانس استفاده کرده و کل سطح کار را پوشش می دهید.
• پس از خشک شدن پرایمر، رنگ زمینه را نخودی کرده، بعد پنبه را به رنگهاي اکریلیک اخرایی، قرمز اکسید شده و سیاه را با آب آغشته کرده و روي كل سطح مي كشيم. رنگ باید تا حد امکان رقیق باشد، سپس با يك پنبه تميز شروع به جمع كردن رنگ مي كنيم تا مانند تصوير زير به شكل سنگ مرمر در آيد.

طرح روکش مصنوعی یا موجی

در این روش ابتدا پس زمینه با رنگهای اکریلیک فلورانس رنگ آمیزی می کنیم. (رنگ پس زمینه را میتوانید با سلیقه خودتان انتخاب کنید) در این جا ما برای ایجاد طرح راش از ترکیب دو رنگ اکریلیک قرمز و رنگ اکریلیک زرد استفاده کرده ایم. سپس پنبه آغشته به رنگ فوق را به صورت یکنواخت و مستقیم و رفت و برگشتی بر روی کار می کشیم.

رنگ طرح چرم

طرح چرم از نقوش جذاب و زیبا می باشد. و با ایجاد این بافت بر روی سطوح مختلف جلوه ی خاصی به اشیاء می بخشید.

ایجاد طرح چرم

ابتدا سطح کار را با رنگ اکریلیک قهوه ای کم رنگ به وسیله پیستوله پوشش می دهیم. سپس رنگ اکریلیک قهوه ای سوخته را با پنبه روی تمام سطح کار می زنیم. برای باز شدن رنگ و ایجاد طرح چرم پنبه را به آب آغشته کرده و به صورت ضربه ای آرام آرام بر روی تمام کار می زنیم.

تهیه و تنظیم : هانیه خسروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *